I need one helping me in GaHetNA B.W.J. your good at that

+6 votes
102 views
BeeWeeJee ik snap geen *grr* van GaHetNA. Krijg 1600 scans en verlies m n geduld na checking 25 scans. Looking for b and m certificate of http://www.wikitree.com/wiki/De_Pater-24 born at Vlist or Bonrepas Zuid-Holland. Please show me how  to handle GaHetNa please. Thank you lots. I m lost there.....................

As WieWasWie wil stop I will depend on archives like GaHet Na so need to see..............
WikiTree profile: Hendrik de Pater
in The Tree House by Astrid Spaargaren G2G6 Pilot (195k points)
retagged by Astrid Spaargaren

2 Answers

+5 votes
 
Best answer

Goedemorgen, Astrid.

Dit is wat ik er over heb geschreven:

Of the small towns and villages in Zuid Holland, copies of the DTB books are scanned at the site [GaHetNA.nl]. If an ancestor originates from a town in Zuid Holland, for instance a Jongeneel from Sluipwijk, use these steps:

1. Go to [http://pauwel.blogspot.nl]

2. Click on the link of Sluipwijk

3. Choose the period and click on the link for the surname you are looking for, for instance Jong - Cortje between 1796 and 1812

4. The site GaHetNA opens with scans of families in the area of the town, scan 4 shows Jongeneel families

5. At Dirk, married to Lijdia Wensveen, we find Pieter with the details "R 11- 32; R 14-155 1/4-8-1811"

There are two registrations and we already know the dates of birth and christening

6. To follow this indication, my advice is to right-click on the link Collectie duplicaten van de districtsklappers op de doopregisters in de provincie Zuid-Holland, to open this in a new browser tab

7. Scoll up in this new window to find the 'Afkorting' R and copy the code behind 'nummer toegang': 3.04.16.118

8. Go to the top of the page and click in the link Naar Collectie / Archiefinventarissen

9. Enter the copied code in the field 'Nummer archiefinventaris' and click the button Zoeken

10. There is one result, the archive of Reeuwijk

11. Scroll down and click on the "+" in front of Reeuwijk (DTB)

12. Then "D." is for Sluipwijk, and "a." for GEREFORMEERD

13. We find book 11 for the period 1778 - 1812, click on the link

14. Click on the tab "Alle scans" to see all scanned pages

15. Page 32 of book 14 turns out to be scan 23, underneath you can copy the URLhttp://proxy.handle.net/10648/3db0bab9-534b-4250-8374-0ab5857f324d as a link to the source.

by B. W. J. Molier G2G6 Mach 4 (45.9k points)
selected by Astrid Spaargaren

Aha, I see in step 4 no child de Pater with first name Hendrik http://proxy.handle.net/10648/3f2743c1-f3c7-4e44-a799-de9eb9e20813

@Astrid:

Let svp op de tag: niet dutch-roots maar dutch_roots

In al het mailverkeer waarschijnlijk aan je aandacht ontsnapt, maar dezelfde GaHetNa-vraag had je min of meer al gesteld in het draadje over Christiaan Carel van den Bosch  en is daar in algemene zin ook beantwoord.

Lieve allebei,

Dank jullie,

En ja Jan ik geloof niet dat ik je antwoord daar gelezen heb. (Nu wel ;p).

 

Bee dank voor je gedetaileerde antwoord. Had ik deze info ook op de Dutch Roots pagina s kunnen vinden? Ja dus........

Ik ga aan de slag nu!
Wow! Dank nogmaals. Is nog wel een dingetje. Maar gaat vast wennen na vaak gebruiken.

Dank voor je geweldige uitleg B.
B. Ik blijf het ingewikkeld vinden. Zocht op ondertrouw of trouwen van http://www.wikitree.com/wiki/Den_Herder-10 en dan vind ik dit......... onder aan pagina 9........ http://proxy.handle.net/10648/d1632c37-cad1-4247-966e-758e880de618 Datum achter Leendert 26-10-25 (o); o voor ondertrouw neem ik aan. Dan G5, G voor Gaarder boek 5? Geen idee wat ik gevonden heb. Kan het ook nergens terug vinden. Sorry. BLond!

Loop dood. Bedtijd en niet hier komende drie dagen. Dus neem de tijd. :)

 

A.

Okay, deze is lastig(er). De G komt van Goedereede, Via pauwel's blog kom ik in District I uit.

Dan kan je bij dopen iets meer zien dan bij (onder)trouw: als je doorklikt vanuit een periode met dopen, kan je bij GaHetNa zien dat Goedereede staat in archief "3.04.16.036".

Hierin tref ik aan:

GOEDEREEDE (DTB)

De originelen berusten bij het streekarchief Goeree-Overflakkee

De 5 slaat dus op het trouwboek van periode 1666-1795. Als ik daar bladzijde nummer 47 zoek op de scans dan kom ik op scan 51 uit:

http://proxy.handle.net/10648/7d2f1005-3f67-42ee-ac63-7dcce3935e88

Dan die volgende aanwijzing is G1G p 132, dat is wel de Gaarder. Ik zoek deze gewoon op via het zoeken Gaarder Goedereede, dat blijkt archief 3.04.17.027 te zijn.

Boek 1 bestaat hier uit 4 delen, trouwen in 1725 staat aan het eind van 1.I:

http://proxy.handle.net/10648/ee619310-05d0-4489-a1b1-23046e1ef898

Pro deo, deze...

Groeten! 

+2 votes
Wat je ook had kunnen doen is de huwelijkse bijlage opzoeken die hoort bij zijn huwelijk in 1828:

"Netherlands, Zuid-Holland Province, Civil Registration, 1679-1942," database with images, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-159365-76587-17?cc=1576401 : accessed 7 December 2015), Vlist > Huwelijksbijlagen 1818-1842 > image 272 of 1153; Nationaal Archief, Den Haag (National Archives, The Hague).

Hierop staat dat hij uit Polsbroek komt, dat is Utrecht dus dan helpt GaHetNA je niet.
by B. W. J. Molier G2G6 Mach 4 (45.9k points)

 Hmmm. ..  [https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/document/a2apersonid/89443192/srcid/22975462/oid/1].Zegt geboorteplaats Bonrepas. Geboorteplaats van zijn vrouw klopt wel.  Niet gek dat ik Hendrik niet in de doopboeken kon vinden dan. Maar er is nog een Hendrik de Pater uit Polsbroek, Utrecht. Dank B. Moet beter puzzelen. 

 

Mooie scan. Dank B! 

 

Duik er nog es efkes in. 

 

 

 

:) Kijk! Hij is geboren in Bonrepas maar gedoopt in Polsbroek! Kaart er maar weer ffkes erbij gepakt. Ligt allebei tegen provinciegrens aan. In het doopboek werd bijgehouden waar geboren. (Misschien omdat er duidelijk verschil is tussen Noord-Polsbroek en Zuid-Polsbroek?) 

 

 https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89WL-99KN-K?i=60&wc=SM9F-6YS%3A1293261601%2C345727602%2C346024901&cc=2037906

 

Dank B! :) 

Ik heb je familie De Pater-Van Vliet meteen maar geconnect via de Stoppelenburg profielen.
Dank je B! Ik ben hier ingevallen door dat de profielmanager van [http://www.wikitree.com/wiki/De_Pater-20] uit Canada vastzat in gegevens en om hulp vroeg. Kwam toen een behoorlijke stamboom tegen van de de Paters.

Fijn de familie bij elkaar!
B. Dank dank dank. Wordt makkelijker. Was even verdwaald vandaag toen ik Rotterdam zocht maar hebbes hoor! :) kom vast nog wel es terug bij je maar zolang ik Mr. Pauwel blogshot heb kom ik er vast uit!

 

A.